Visa filter

KONTIO ICEPAW 225/45-17

  • (Produkt nr.: T2254517KONTIOICEPAW)

  • 1479 SEK

  • Däcktyp: personbil

  • Säsong: vinterdäck

  • Dubbar:

  • Hastighetsindex: T = 190 km/h

  • Load Index (max belastning för däcket): 94 = 670 kg

  • Antal i lager: 20+

Kraften av över 1000 KontioKlor™ – enastående grepp med världens högsta antal dubbar Kontio IcePaw är ett nytt premium-dubbdäck designat i Finland med 270 dubbar, dvs KontioKlor™, i storleksklass 205/55R16. Kontio IcePaw har fler dubbar än något annat vinterdäck. Kontio IcePaw erbjuder oöverträffat grepp – världsrekordet för antalet dubbar har nu slagits och säkerheten är garanterad.   Bättre grepp och lägre vägslitage med fler dubbar Trots det stora antalet dubbar orsakar Kontio IcePaw dokumenterat lägre vägslitage. Kontio IcePaw representerar det senaste inom däcktekniken och erbjuder extremt grepp i de utmanande nordiska vinterförhållandena samt sparar skattepengar i och med sparade utgifter för underhåll av vägar.   Avsatserna mellan mönsterklackarna har gjort däcket så styvt att sidogreppet förbättras på asfalt och snö. Avsatsen håller däckytans mönsterklackar tätt ihop så att däckets vägkontakt är optimal för kurvor samt för undvikande manövrar och inget svaj eller instabilitet kan inträffa.            Däckets tekniskt avancerade sidoskyddskanter ger ännu bättre grepp i snön. Detta garanterar en stabil körkänsla och hanterbarhet. Förstklassigt sidogrepp behövs särskilt vid kurvtagning.      Premiumdubben med stålram - KontioKlo™ - fungerar som en sylKontio IcePaw-däckens dubbhål och deras omkrets är utformade specifikt för KontioKlo™-dubbarna för att uppnå bästa möjliga grepp. Dubbhålet och KontioKlos passform garanterar tillsammans syleffekten på is. KontioKlo är en specialdubb av premium-stål, inte aluminium som konventionella 2-fläns dubbar. Dess stålram och 3 flänsar gör att dubben hålls upprätt och dess hållbarhet förlängs då den sitter fast i däcket. Den lilla spetsen på dubben sliter mindre på vägen och biter bättre i isen.    Kontio Pure Ice™ är en speciell gummiblandning designad för den nordiska vintern Kontio Pure Ice:s™ speciella gummiblandning använder organisk och miljövänlig rapsolja för att säkerställa däckens grepp även i hård kyla: gummit stelnar inte utan förblir flexibelt. Flexibilitet är en garanti för ett bra grepp och rapsoljan gör gummit bättre och mer flexibelt än vanliga däck för vinterförhållanden utan att använda skadliga oljor.    Matematisk placering av dubbar i olika linjer med hjälp av algoritmer Den matematiska placeringen av dubbarna i 48 olika rader ger optimalt fäste på isiga vägar. Dubbalgoritmer som skapats med artificiell intelligens har använts vid placeringen, och med detta som grund har det bästa möjliga däckgreppet analyserats.  Den akustiskt optimerade slitbanekonstruktionen av däcket ger ett tyst däck och gör det behagligt att köra trots det stora antalet dubbar.  Variationen i mönsterklackarnas ordning och storlek resulterar i ett tyst och behagligt däck.     Endast dubb garanterar säkerhet Kontio IcePaw har jämförts i Lappland på Test Worlds testbana. Vid den punkt där Kontio IcePaw stannade efter en hastighet på 100 km/h höll marknadens bästa friktionsdäck fortfarande en hastighet på 55 km/h och åkte ytterligare 83 m.  PÅ IS KRÄVS DET DUBBAR FÖR ETT BRA GREPP  Kontio IcePaw accelererar som skjuten ur en kanon I det senaste testet Test World utförde var Kontio IcePaw det bästa dubbdäcket vid acceleration på is. De senaste modellerna från bland annat Nokia och Continental klarade sig sämre. Kontio IcePaw accelererar som skjuten ur en kanon och dröjer inte kvar i korsningarna.       Testet publicerades i nordiska biltidningar hösten 2020.     Även de bästa dubbar, såsom KontioKlon, är ensamt inte tillräckligt för ett toppengrepp. För ett toppengrepp krävs också ett utmärkt mönster. Kontio Däck designade och testade noggrant olika mönster, tills man hittade det bästa mönstret för de krävande nordiska vinterförhållandena. Mönstret testades otaliga gånger i Lappland i Finland och Sverige, både inomhus på sommaren och utomhus på vintern. Tester utfördes också dygnet runt på bart väglag under hösten och våren.